دیپلماسی رسانه ای
امروزه دیپلماسی و سیاست خارجی کشورها به عنوان یک عامل تعیین کننده در نظام بینالملل تحت تأثیر و تعامل تحولات شگرف در عرصه ارتباطات قرار گرفته است؛ چنانچه «دیپلماسی رسانهای» به عنوان یکی از شاخههای اصلی فعالیتهای دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی پدیدار شده است و بخش قابل توجهی از دیپلماسی عمومی کشورهای به ویژه قدرتمند جهانی را به خود اختصاص داده است. از این منظر گروهی از محققین و کارشناسان اینگونه تحلیل مینمایند که اساساً دیپلماسی رسانهای از رسانهها در جهت ارتقای سیاست خارجی کشورها استفاده میکند و رسانه به مثابه ابزاری در دیپلماسی تلقی میشود که با استفاده از این ابزار، دیپلماتها و سیاستگذاران میتوانند نیات و مقاصد خود را به عنوان دیپلماسی، مورد محک و در معرض چالشهای دیپلماتیک قرار دهند. بر اساس این تحلیلها، رسانهها بر دیپلماسی و سیاست خارجی کشورها تأثیرگذار بوده و دیپلماسی رسانهای نیز عمدتاً در راستای سیاست خارجی، منافع ملی کشورها و تأثیرگذاری بیشتر بر افکار عمومی و تغییر و تحولات عمل مینماید؛ در حالی که گروهی دیگر اعتقادی به تأثیرگذاری رسانهها بر تصمیمگیریهای سیاست خارجی ندارند و اینگونه تحلیل مینمایند که شواهد متقن در مورد تأثیرگذاری رسانههای جمعی بر تصمیمگیریهای سیاست خارجی وجود ندارد و تصمیم گیرندگان به ندرت تصمیمهای خود را به خاطر رسانهها تغییر میدهند. هرچند که ممکن است به خاطر رسانهها، ناگزیر از واکنش نشان دادن باشند. در این تحلیل نفوذ و تأثیر دولت به عنوان تصمیم گیرنده بر رسانهها بیشتر است. پاسخ به سؤالات مطرح در حوزه دیپلماسی رسانهای از جمله دغدغههای تهیه کتاب رسانه تحت عنوان «دیپلماسی رسانهای» میباشدکه زیر نظر دکتر سید رضا صالحی امیری و به کوشش شهرود امیر انتخابی و دکتر محمد سلطانی فر به چاپ رسیده است. این کتاب شامل مجموعه مقالاتی در خصوص «دیپلماسی رسانهای» میباشد که با توجه به تحولات رسانهای در دنیا در راستای اهداف کلان گروه پژوهشهای فرهنگی و اجتماعی به تبعیت از سیاستهای کلان کشور تهیه و تنظیم شده است.
تعداد مشاهده: 145 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.zip
فرمت فایل اصلی: .pdf
تعداد صفحات: 159
حجم فایل:0 کیلوبایت
گارانتی بازگشت وجه
کد تخفیف خرید
نماد اعتماد الکترونیکی