چالش های مدیریت در کشورهای در حال توسعه (به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس)


سازمان به عنوان یکی از ارگان¬ها و حقایق روزمره برای نیازهای نامحدود و آسایش عمومی عنصر اصلی و سازندة خود یعنی انسان به وجود آمده، ضمن اینکه جزئی از جامعه بوده و به عنوان یک واقعیت پذیرفته شده و آشکار است. ( با توجه به اینکه ما در جامعه به صورت مستمر با آن سر و کار داریم این دیدگاه را در ما به وجود می¬آورد که به بهبود سازمان به عنوان دانشی که براساس علوم رفتاری که به مجموع و کل سازمان نظر دارد و با همکاری و مشارکت مدیریت عالی سازمان مورد اجرا گذارده می¬شود، بنگریم.) قبل از ورود به مبحث بهبود و بازسازی سازمان¬های فنی واجتمایی، باید بدانیم که بهبود سازمانی توسط مدیر سازمان هدایت و رهبری می¬شود. و برای نیل به این منظور قبل از بهبود و بازسازی سازمانی قابلیت¬های مدیر باید افزایش یابد. ما در ابتدای هر سال با دعای (یا مقلب القلوب ...) استراتژی¬ها و خط مش¬های خود را در قالب برنامه¬های از پیش تعیین شده جهت رسیدن به احسن الحال که همان بهبود است و در سازمان¬ها از آن یاد می¬شود، به وسیله دعا از خداوند خواستار می¬شویم. در سازمان¬ها، ( اَحسنِ الحال) یا بهترین حال ممکن که همان هدف بهبود است را نشانه قرار داده، و با امید رسیدن به آن، تلاش در جهت تحول را با برنامه ریزی¬های استراتژیک سازمانی آغاز می-کنیم، که در این جا درجه اﻫﻢﱢ دعا به عنوان یکی از عوامل ﺗﺄثیر گذار بر مشکلات و بحران ها و تغییر مسیر آنها از نقصان به سمت تحول و بهبود سازمانی مشخص و ایمان به غیب را برای مدیران توانا و شایسته و آگاه، آشکار می¬کند. بر اساس محیط متحوﱢل امروزی و زمینه ای که علوم رفتاری کاربردی فراهم آورده، بهبود و بازسازی سازمانOD(مدیریت تحول) مطرح می¬شود.
در راستای حرکت به سمت تغییر و تحول در جهت تکامل و اهداف مطلوب و ارتقاء سطح بهره¬وری از منابع و امکانات موجود، اعضای مجموعه از سازمان و مدیریت انتظارات معقولانه¬ای همچون تشویق و ترغیب و ایجاد نظم و امنیت و عدالت و توجه بیشتر به روابط و مناسبات اجتماعی کارفرما(سرپرست یا مدیران سطوح مختلف سازمانی) با توجه به رفتار سازمانی کنشی یا فراکنشی در برخورد با کارکنان و عوامل انگیزاننده¬ای از این قبیل را دارند. رفتار سازمانی به عنوان یک دانش میان رشته¬ای و نظام یافته است. که بهبود سازمانی براساس آن شکل می¬گیرد. برای رسیدن به ارزش¬ها، باورها، نگرش¬ها و هنجارهای مطلوب سازمانی و در نهایت بهبود سازمانی ابتدا مدیران سازمانی باید به بهبود عملکرد فردی به عنوان یک رکن اساسی دست یابند و آن را نهادینه و درونی کنند و به حقایق و اهداف نهایی که همان حداکثر کردن نقطه-رضایتمندی و بهبود مستمر در قالب برنامه¬¬های بلند¬مدت و همسو و همساز کردن برنامه¬های میان مدت و کوتاه مدت با برنامه¬های بلندمدت است، برسند، سپس مدیران و اعضا ء سازمان با تجزیه و تحلیل علمی و عمیق سیستم سازمانی با توجه به اطلاعات موجود و قابل دسترس، به سرعت با تبادل اطلاعات به حقایق جزء و بهبودی فردی دست پیدا کرده و از بهبود فردی به بهبود جمعی (سازمانی) با توجه به برداشتن مرزهای سلسله مراتب سازمانی به وسیله سیستم¬های کامپیوتری و مشارکت گروهی با سرعتی بالا دست یابند. و باید خلاقیت و نوآوری را وسیله¬ای برای حرکت به سمت تغییر تحوﱡل برانگیز درجهت بهسازی یا بازسازی سازمان قرار دهند. همه تلاش‌ها، مبارزه‌ها، رقابت‌ها و قوانین و دستورالعمل‌ها آیین نامه‌ها، جهت آسایش انسان و برای رفع نیازهای بشری صورت می‌پذیرد و رسیدن به نقطه‌ی رضایت¬مندی و مطلوب، همان موفقیت است و حد اکثر کردن رضایت¬مندی انسان چه به صورت عضوی از سازمان و چه به صورت مشتری بالاترین جایگاه را دارد. با توجه به اینکه هدایت و رهبری سازمان‌ها توسط انسان صورت می‌گیرد، سازمان¬های مختلف نیز در شکل¬گیری جامعه ﻣﺆثر بوده و جامعه به عنوان یک محیط گسترده در تدوین شخصیت افراد می‌تواند نقش آفرین و ﻣﺘﺄثر از سازمان‌ها باشد. که این خود رفتار و عملکرد افراد و گروه¬ها را در نیل به اهداف سازمانی تعیین و در نهایت، اعتماد را برای سازمان و در سطح وسیع‌تر جامعه به ارمغان می¬آورد.
اکثر سازمان¬ها به وضوح دارای عناصر مشابه و دارای ساختارهای متفاوت هستند، مشابه اثر انگشتان انسان و این ساختارهای متفاوت دلیل بر تفکیک سازمان به صورت مجزا از هم نیست، بلکه ساختارها در عین متفاوت بودن با هم تعامل متقابل دارند. که این تعامل باعث ایجاد هماهنگی مستمر و در نهایت نظم در سازمان می‌شود. پژوهشگران و محققان بزرگی همچون Amita Etzioni، پیتر دراکر، برنارد شلد، الوین تافلر، پلاسکو، پیترسنج، ماری پارکت فالت، چارلزوست چرچمن، ای¬کاف، فرد امری- اریگ تریست، سن سیمون، ویلیام اوچی نظریه¬ها و تئوری‌های مختلفی در مورد سازمان‌ها ارائه دادند، که این خود ﺩﺭﺟﻪ اهمﱟ سازمان را بیان می‌کند. Amita Etzioni در مورد درجه‌ی ﺍﻫﻢ سازمان چنین سخن به میان می‌آورد ، " که انسان در یک سازمان متوﻟﱟﺪ و در سازمان¬های آموزش می‌یابد و در سازمانی مشغول بکار می‌شوند و سازمان‌های گوناگون را تجربه می‌کند وتوسط سازمانی جواز مرگ او صادر می‌شود.

دسته بندی: 🔺دیجیتال فایل های الکترونیکی » ... pdf (رمان،شعر،داستان)

تعداد مشاهده: 133 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: .pdf

تعداد صفحات: 237

حجم فایل:0 کیلوبایت

 قیمت : 45,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل